فی الحکمة

امام خمینی(ره): الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء.

فی الحکمة

امام خمینی(ره): الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء.

علم فلسفه(حکمت متعالیه)، ترجمه ی علم شهودی به قرآن تکوینی علی طاقت البشریه و در حد وسع مفاهیم و الفاظ است. لذا ترجمه ی تفسیر قرآنِ تکوینی است که حکیم در مرتبه ی قلب مبسوطا مشاهده کرده.وحدت حقیقت قرآن تکوینی و تدوینی در محل خودش مبین است.لذا آنچه از مشاهدات رحمانی که مشهود حکیم است سراسر به مثابه ی تفسیر قرآن تدوینی هم میباشد که برای انتقال به غیر نیاز به ترجمه و ملبس شدن به لباس مفاهیم دارد،تا دیگران بتوانند در صورت فهمِ صحیحِ تعابیر حکیم، تفهّم کنند مشاهدات حکیم را از مکان بعید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

رویت حق

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰ ب.ظ

💠 #رویت_حق:

🔹عن ابی عبداللّه علیه السلام، قال:
قلت له:أخبرنی عن اللّه عزّوجلّ هل یراه المومنون یوم القیامة؟ قال (ع):نعم، و قد رأوه قبل یوم القیامة. فقلت:متی؟ قال(ع): حین قال لهم:((الستُ بربّکم قالوا بلی)). ثم سکت ساعة، ثم قال(ع):و إن المؤمنین لیرونه فی الدنیا قبل یوم القیامة، الست تراه فی وقتک هذا؟!..._الخ؛ (التوحید:ص144).

🔸ترجمه:به امام صادق (ع) گفتم:درباره خداوند بمن خبر ده که آیا مؤمنان در روز قیامت او را میبینند؟ فرمود:آری. و حتی پیش از روز قیامت او را دیده اند. گفتم:کی؟ فرمود:هنگامی که به آنان گفت:((آیا پروردگارتان نیستم؟)) گفتند:آری. آنگاه اندکی سکوت کرد و فرمود:مومنان پیش از قیامت، در دنیا هم او را میبینند آیا هم اکنون خدایت را نمیبینی؟!..._الخ.(مترجم:محمد علی سلطانی).
_______________________________________


🔰أقول:

🔹عالم آخرت باطن دنیاست؛ به این ترتیب چون باطن اصل و محیط، و ظاهر فرع و محاط است؛ لذا باید گفت:بدن در نفس و دنیا در آخرت است؛ پس هر کسی هم اکنون در قبر خویش است؛ و اگر جز این بود، از برای فراغت مخلَصین از حضور و محاسبه ی محشر آفاقی_که منصوص به نصّ کتاب اللّه است_ محمل صحیح بر نهج قویم و توجیه وجیهی وجود نمیداشت. فتحصّل ممّا سبق اینکه:((الدنیا فی الآخرة و الآخرة لمحیطة بالدنیا))؛(ینبوع الحیاة:ص273)؛ و این احاطه ی مافوق بر مادون و فنای مادون در مافوق، موجب چنان ظهوری در مظهر است که سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبداللّه الحسین علیه آلاف التحیة و الثناء، در نامه به بعضی چنین میفرمایند:((بسم اللّه الرّحمن الرّحیم...أما بعد، فکأنّ الدنیا لم تکن، و کأن الآخرة لم تزل، و السّلام.))؛ (کامل الزیارات:ص236). میابیم که:اولا آخرت از مقوله أین نیست تا جایی در بالا یا پایین عالم بتوان سراغش را گرفت؛ و در ثانی معدوم نیست تا در امتداد زمانی حادث شود؛ بلکه منطوی و مختفی و محیط به دنیاست. با اندک توجهی به آنچه تا کنون گذشت، روشن میشود که:قیامت کبرای آفاقی، ظرف ظهور حقایق است، نه حدوث آنها_چرا که حقایق معدوم نیستند تا نیاز به حدوثشان باشد_.

🔹از جمله اموری که قیامت ظرف ظهور آن است، مالکیّت و قهّاریّت حق متعال، و فنای تعیّنات و خلاصه هلاکِ مقیّدات است. بدینسان حقیقتِ مغفوله ای که قبل از ظهور قیامت و هم اکنون ثبوت دارد((کان اللّه و لم یکن معه شیء))است؛ چرا که نه تنها ((لم یولد)) است_جلّ شأنه_ بلکه ((لم یلد)) هم هست، و "لم یخرج عنه الشیء"؛(1).

🔹لهذا "یجب أن یکون وجوده اظهر الأشیاء عندنا"؛(2)، بر همین اساس:"هر موجود امکانی، اول حق را ادراک مینماید و از ادراک حق به ذات خود علم پیدا مینماید"(3)؛ اما باید دانست که "إنّ العلم کالجهل قد یکون بسیطا و هو عبارة عن ادراک شیء مع الذهول(4) عن ذلک الإدراک و عن التصدیق بأن المدرک ماذا؟ و قد یکون مرکبا و هو عبارة عن ادراک شیء مع الشعور بهذا الإدراک و بأن المدرک هو ذلک الشیء."(5) و این غفلت از علم بسیط به حق متعال بجهت"ضعف عقولنا و انغماسها فی المادة و ملابستها الاعدام و الظلمات"(6) است. و علم مرکب به این امر تنها نصیب عارف شاهد(7) و یا فیلسوف مجهّز به جهاز برهان است؛ که عارف مترقی به ایمان شهودی است و فیلسوف، واصل به علم الیقین؛ چنانچه در روایت منقوله از محتّد العلوم و المعارف، حضرت امام جعفر صادق_عیله آلاف التحیّة و السّلام_رؤیت اینچنینی را _یعنی رؤیت بدون غفلتِ از ادراک را_ مخصوص مؤمنین دانسته اند.
__________________________
1_حکیم صهبا:ص38.
2_اسفار:ج1، ص91.
3_مشاعر:تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، ص117.
4_ذهول:نفس در ذهول ملکه اقتدار بر تصویر صور خیالیه را دارد، بدون اینکه افتقار به احساس جدید یا غیر آن داشته باشد.
5_اسفار:ج1، ص132_133.
6_اسفار:ج1، ص91.
7_هیچ یک از خواب و غشوه و خوف و تنویم مغناطیسی و توجه سلوک عرفانی و نظائر آنها برای تمثلات و مکاشفات و ادراکات فوق طور عقل موضوعیّت ندارد؛ و آنی که موضوعیّت دارد، انصراف از این نشأه طبیعت است. فافهم.(هزار و یک کلمه:کلمه572.).


💢دفترچه مجازی فی الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir


💢کانال فِی الحِکمَة
🆔 @felhekmat

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۷
محمد دیلم صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی