فی الحکمة

امام خمینی(ره): الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء.

فی الحکمة

امام خمینی(ره): الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء.

علم فلسفه(حکمت متعالیه)، ترجمه ی علم شهودی به قرآن تکوینی علی طاقت البشریه و در حد وسع مفاهیم و الفاظ است. لذا ترجمه ی تفسیر قرآنِ تکوینی است که حکیم در مرتبه ی قلب مبسوطا مشاهده کرده.وحدت حقیقت قرآن تکوینی و تدوینی در محل خودش مبین است.لذا آنچه از مشاهدات رحمانی که مشهود حکیم است سراسر به مثابه ی تفسیر قرآن تدوینی هم میباشد که برای انتقال به غیر نیاز به ترجمه و ملبس شدن به لباس مفاهیم دارد،تا دیگران بتوانند در صورت فهمِ صحیحِ تعابیر حکیم، تفهّم کنند مشاهدات حکیم را از مکان بعید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

تعریف حکمت

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۰ ب.ظ

💠حکمت چیست؟


1)تعریف مشهور:


((العلم بحقائق الأشیاء و عمل بمقتضاه.))


🔸ترجمه:علم به حقایق اشیا و عمل به مقتضای آن.

📚شرح فصول الحکم قیصری، تقدیم و تحقیق و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، ص323.


2)تعریف امام خمینی(ره):


((لیس معنی الحکمة فی لسان اهل اللّه ما ذکره الشارح(قیصری)؛ بل الحکمة عبارة عن معرفة اللّه شؤونه الذاتیه و تجلیاته الأسمائیه و الأفعالیة فی الحضرة العلمیه و العینیة بالمشاهدة الحضوریة و العلم بکیفیة المناکحات و المراودات و النتائج الإلیة فی الحضرات الأسمائیة و الأعیانیة بالعلم الحضوری. و یمکن أن یکون الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء؛ فان کمال الجلاء ظهور الحق فی المرآة الأتم، و کمال الإستجلاء شهوده نفسه فیها؛ فتدبر.))

🔸ترجمه:معنی حکمت در زبان اهل اللّه آنگونه که قیصری گفت نیست؛ بلکه حکمت عبارت از شناخت خدا و شناخت شئونات ذاتی او و تجلیات اسمائی و افعالی او در حضرت علمیه و عینیه با مشاهده حضوری است و علم به کیفیات مناکحات و مراودات و تولدهای الهی در حضرت اسمایی و اعیانی با علم حضوری است. و ممکن است که حکمت همان علم به کمال جلاء و استجلاء باشد. پس کمال جلاء همان ظهور حق در آینه هاست و کمال استجلاء آن است که خودش را در آینه ها مشاهده کند؛ فتدبر.

📚شرح فصول الحکم قیصری، تقدیم و تحقیق و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، ص323، تعلیقه 50.


کانال فِی الحِکمَة:@felhekmat

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۶
محمد دیلم صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی