فی الحکمة

امام خمینی(ره): الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء.

فی الحکمة

امام خمینی(ره): الحکمة هی العلم بکمال الجلاء و الإستجلاء.

علم فلسفه(حکمت متعالیه)، ترجمه ی علم شهودی به قرآن تکوینی علی طاقت البشریه و در حد وسع مفاهیم و الفاظ است. لذا ترجمه ی تفسیر قرآنِ تکوینی است که حکیم در مرتبه ی قلب مبسوطا مشاهده کرده.وحدت حقیقت قرآن تکوینی و تدوینی در محل خودش مبین است.لذا آنچه از مشاهدات رحمانی که مشهود حکیم است سراسر به مثابه ی تفسیر قرآن تدوینی هم میباشد که برای انتقال به غیر نیاز به ترجمه و ملبس شدن به لباس مفاهیم دارد،تا دیگران بتوانند در صورت فهمِ صحیحِ تعابیر حکیم، تفهّم کنند مشاهدات حکیم را از مکان بعید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

مدلهای دینی سکولاریسم

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۴ ب.ظ

📚مدلهای دینی #سکولاریسم:
دو مدل اخیر که از نظر گذشت مدل های غیر دینی سکولار بودند اما مدلی که ذیلا می آید ازسوی برخی به اصطلاح دینداران در نسبت دین و دنیا  ارائه شده که نقش دین را به حداقل فرو کاهیده است و آن را به حاشیه زندگی فردی و اجتماعی می راند که رهاورد آن سکولاریسم است.نظریات دین باوران سکولار مختلف است و قرائت های مختلف گوناگونی از آن وجود دارد که ذیلا به آنها اشاره میشود:


1)دنیا محوری(تفکیک دین و دنیا):
غایت شأن و مسئولیت دین توجه به امور معنوی و سعات اخروی انسان است. دین درعرصه های دنیایی مردم مانند اقتصاد، سیاسیت، حکومت دخالت نمیکند چرا که این امور دنیایی هستند و به خود مردم تعلق دارند به عبارت دیگر انتظار ما از دین نه آبادانی دنیا و برآوردن مشکلات و نیاز های دنیایی بلکه انتظار تامین سعادت معنوی و اخروی انسان است.


2)سیاست محوری (لائیک- تفکیک دین و سیاست):
دین مطلقا از صحنه ی جامعه و اجتماع خذف نشده  و میتواند گروه ها و سازمان های غیر سیاسی مانند مراکز فرهنگی، اقتصادی را تاسیس و ادرده کند و فقط از صحنه سیاست حذف می شود.


3)حکومت محوری (تفکیک دین و حکومت):
این عقیده قائل به مشارکت دین اسلام در عرصه سیاسی و اجتماعی هست ولی معتقد است مباحث مربوط به حکومت (مثل نوع حکومت، حاکم و مشروعیت آن، چگونگی اداره حکومت و انتخاب حاکم و نحوی مشارکت مردم در حکومت) از مباحثی است که دین آنها را به خود مردم و عقلای آنها تفویض کرده و خود دین به این عرصه دخالتی ندارد پس دین منفک از حکومت است.


4)حکومت متدینان به جای حکومت دینی:
دیدگاه قبلی به صراحت از جهت مبانی نظری،اسلام را از مقوله حکومت جدا می انگاشت و حکومت را امری دنیایی و مردمی وصف می کرد اما این رهیافت بر این باور است که اصولا تشکیل یک حکومت منسوب به یک مکتب و ایدئولوژی ممکن نیست بلکه انسانها و متدینین به مکتب هستند که به حکومت فعلیت می بخشند در این مدل از سکولار دین از سیاست جدا فرض می شود ولی متدین نه.


5)پست سکولار:
پست سکوولار وجود و قدرت دین هر فرد و جامعه را می پذیرد اما به اصول ذیل سکولار تاکید می کند که اولا دین باید از عرصه سیاست و حکومت عقب نشینی کند.دوما دین باید مرجعیت انحصاری علوم تجربی را به رسمیت بشناسد.سوما دین خود را به حاکمیت مردم وحقوق بشر ملتزم بداند.



📚دوقرائت از تلطیف و عقب نشینی اجباری دین:
دو قرائت دیگری وجود دارد که اولی به عدم دخالت دین درحکومت به صورت اصل در عصر غیبت معصوم معتقد است و دومی  طرفدار تشکیل حکومت دینی است اما در مقام اثبات معتقد است که این کار عملی نیست و مصلحت اسلام در عدم دخالت در حوزه حکومت است:


1) #اخباری_گری:
این عده قائلند در صورت خلإ امام معصوم مسلمانان از نظر دینی موظف به تشکیل حکومت دینی نیستند و دین دراین عرصه به صورت موقت تا حضور امام عصر(عج) از عرصه ی حکومت کنار میکشد بلکه قرائتی که مستند به ظاهر بعضی روایات است از تشکیل هر نوع حکومت دینی و برافراشتن پرچم آن منع و نهی شده است و به جای بسط عدالت به ظلم و جور دست کم بی تفاوتی درباره آن سفارش می شود تا بدین سان مقدمه ظهور نزدیک تر شود(انجمن حجتیه و اخباریون).

2)مصلحت گرایی:
طرفداران این قرائت بر این باورند که در زمان غیبت معصوم، دخالت دین در امر سیاست به صورت عموم و تشکیل حکومت دینی بوسیله روحانیان به صورت خصوصی با مبانی دینی سازگاری دارد اما در صورت بروز مشکل سخت برای حکومت دینی باید از عرصه حکومت عقب نشینی کرد چرا که در فرض پیشین حکومت دینی نه تنها به نفع دین تمام نمیشود بلکه به ضرر دین خواهد بود پس برای حفظ اصل دین بهتر است دین و متولیان آن در سیاست و تشکیل حکومت مداخله و مشارکت نداشته باشند (دلیل آنان فقدان امام معصوم از یک سو و مشکلات فراوان داخلی و خارجی از سوی دیگر است که باعث  ناکارآمدی حکومت دینی می شود و در نتیجه تزلزل اعتبار و قداست دین را به همراه خواهد داشت).

#طرح_درس #سکولاریسم #انواع_سکولاریسم

🆔 @felhekmat

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۶
محمد دیلم صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی